مدیریت اطلاعات
تنوع و ایده و خلاقیت
سنگ مرمريت

 

سنگ مرمريت سنگهاي آهكي متراكم حاصل تراكم رسوبات كربنات كلسيم يا آراگونيت ناشي از فشار طبقات رويي مي باشند كه بعضاً آثار دگرگوني ضعيفي نيز در آنها مشاهده مي شود. مرمريت به خاطر زيبايي، استحكام و مقاومت در برابر آتش و فرسايش، سنگي با ارزش به شمار مي رود. ايرانيان و يونانيان باستان در بناها و مجسمه هاي خود از اين سنگ استفاده هاي فراواني مي بردند.

ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ‫ﺷﺪت دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﺳﻨﮓ ﻣﺎدر ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﺳﻨﮓ ﭼﻴﻨﻲ، ﻛﺮﻳﺴﺘﺎل و اﺑﺮي ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲﺷﻮد.

  • ﺳﻨﮓ ﭼﻴﻨﻲ: ﺑﻪ ﻣﺮﻣﺮﻳﺘﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﺗﻤﺎم ﺑﻠﻮرﻳﻦ، داﻧﻪ رﻳﺰ و ﻫﻢ اﻧﺪازه دارد. ﺳﻨﮓ ﭼﻴﻨﻲ در ﻣﻨﺎﻃﻖ دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﺑﺎ ﺷﺪت ﻛﻢ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد و‫ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﭼﻴﻨﻲ ﺳﻔﻴﺪ ، ﭼﻴﻨﻲ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮي و ﭼﻴﻨﻲ ﻛﺮﻳﺴﺘﺎل ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲﺷﻮد .
  • سنگ كريستال به مرمريتي گفته مي شود ﻛﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﺗﻤﺎم ﺑﻠﻮرﻳﻦ، داﻧﻪ درﺷﺖ و ﻫﻢ اﻧﺪازه دارد . ﻛﺮﻳﺴﺘﺎل در ﻣﻨﺎﻃﻘﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﺷﺪت دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ زﻳﺎد ﺗﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺎﺷﺪ .
  • سنگ ابري به سنگ مرمريتي گفته مي شود ﻛﻪ ﺣﺎوي ﻧﻮارﻫﺎي ﻏﻴﺮ ﻣﻮازي از ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻛﺎﻧﻲﻫﺎي روﺷﻦ و ﺗﻴﺮه ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲ ﺑﻪ ﺳﻨﮓ ﺣﺎﻟﺖ اﺑﺮي ﻣﻲدﻫﺪ. اﻳﻦ ﺳﻨﮓ در دﮔﺮﮔﻮﻧﻲﻫﺎي ﺑﺎ دﻣﺎي ﺑﺎﻻ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد

اگرچه بيشتر مردم اين نوع سنگ را با هم خانواده‌اش كه مرمر است‌، اشتباه مي‌گيرند اما هيچ شباهتي بين مرمر با مرمريت وجود ندارد و مرمر از تغيير يافتن سنگ تراورتن حاصل مي‌شود نه مرمريت‌ . انواع مختلف مرمريت‌ها مانند‌ :  خوي‌ ، خور‌ ، هرسين‌ ، شيراز‌ ، كوه سفيد‌ ، كاوش كرمان‌ ، دهبيد‌ ، كوير كا‌شان‌ ، در بازار ايران وجود دارد‌ . البته ارزان‌ترين سنگ‌ها مانند كريستال‌ها از همين خانواده‌اند‌ . اين روز‌ها مرمريت را با آن جاذبه لعاب گونه‌اش گاه نمي‌توان از تراروتن رزين شده تفكيك كرد‌ . جالب است بدانيد بيشتر سنگ مرمريت را قيچي يا همان گيوتين مي‌كنند‌ .

ويژگي سنگ ساختماني مرمريت

  • وزن مخصوص 1100 تا 1300 كيلوگرم بر متر مكعب
  • مقاومت فشاري بالاتر از تراورتن و پايينتر ازگرانيت
  • امكانبه وجود آمدن خراش در سطح سنگ مرمريت
  • آسيب پذيري سنگ در مقابل اسيد
  • عدم محدوديت در ابعاد توليدي با نصبي همانند سنگ گرانيت

7 300x200 - تا چه ميزان با سنگ مرمريت و انواع آن آشنايي داريد؟

زيبايي سنگ ساختماني مرمريت

سنگ ساختماني مرمريت با رنگ هايي يافت ميشود كه در ديگر سنگ هاي طبيعي ديده نميشود. به دليل استحكام و مقاومت اين نوع سنگ و زيبايي بي نظير آن, معماران و طراحان داخلي براي لوكس تر جلوه دادن طرح هاي اجرايي خود از اين نوع سنگ استفاده ميكنند.

همچنين اين سنگ ساختمان به دليل قابليت صيقل كاري و داشتن سطحي صاف و آينه اي به سنگي محبوب و گران قيمت براي استفاده در ساختمان تبديل شده است. سنگ مرمر به دكوراسيون خانه شكوه و جلال ميبخشد و به دليل استحكام بالا و جذابيت زياد ارزش سرمايه گذاري در طراحي داخلي ساختمان را دارد.

كاربرد سنگ ساختماني مرمريت

اين سنگ در برابر عوامل طبيعي مثل باران، سرما و گرما و هوازدگي مانند تراورتن نميباشد و ضعيف‌تر است. بنابراين سنگ‌هاي مرمريت اگر در مكان هايي كه در معرض انقباض و انبساط قرار مي‌گيرند استفاده شوند، دچار خردگي مي‌شوند.

تفاوت سنگ ساختماني مرمر با مرمريت؛ مرمريت نوعي سنگ آهك رسوبي است در حالي كه سنگ مرمر نوعي سنگ آهك حاصل از دگرگوني مي باشد.

در كل اين سنگ ساختمان انتخاب بسيار مناسبي جهت فضاهاي خارجي نمي باشد مگر اينكه داراي ضخامت بسيار زيادي باشد كه بتواند سبب عدم نفوذ آب و خوردگي سنگ شود و همچنين موجب تاخير در تركهاي عميق گردد و يا اينكه سطح آن ساب خورده نباشد.

مقاومت اين سنگ در برابر هوازدگي، گازها و بارانهاي اسيدي كم است. به همين جهت اين سنگ به عنان سنگ نما داخلي ساختمانها به كار ميبرند .

سنگ مرمريت كرم خوي با فشردگي و دوام بسيار زياد بهترين انتخاب از ميان سنگ هاي داخلي براي پوشش كف بناهاست .

مزايا مرمريت به عنوان سنگ نما:

۱ـ سختي مناسب و مقاومت در برابر آتش و فرسايش

۴ـ مناسب براي كف و پله ها و نماهاي داخلي بدليل تخلخل بسيار پايين

۵ـ زيبايي و تنوع رنگ زياد بخصوص در ايران

۶- قابليت كاربرد در نماهاي كلاسيك و مدرن

۷- سايش پذير بودن و داشتن جلاي مناسب(در مراحل پرداخت سنگ)

۸-عدم وجود خلل و فرج

معادن سنگ ساختمان مرمريت

بخش قابل توجهي از معادن مرمريت در كشور ايران قرار دارد. از ميان معادن متعدد در شهرهاي مختلف، استان هاي لرستان، مركزي، يزد و كرمان به ترتيب داراي بيشترين معادن سنگ مرمريت هستند. ساير استان-ها نظير خراسان، هرمزگان و فارس هم از تعدادي معادن مرمريت برخوردارند.

انواع سنگ ساختمان مرمريت

سنگ ساختماني مرمريت را ﺑﺮاي ﺗﺰﺋﻴﻨﺎت و ﻣﺼﺎرف داﺧﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻧﻈﻴﺮ ﻛﻒ، دﻳﻮار و ﻛﺎرﻫﺎي ﻫﻨﺮي ﺑﻪ ﻛﺎر ميﺑﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺮﻣﺮ در ﻣﻘﺎﺑﻞ رﻃﻮﺑﺖ، آﻟﻮدگي ﻫﻮا و ﮔﺎزﻫﺎي ﺳﻮﻟﻔﻮر ﻛﻢ اﺳﺖ، ﻟﺬا ﺟﻬﺖ ﻧﻤﺎ ﺳﺎزي ﺧﺎرج ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در ﺷﻬﺮﻫﺎيي ﺑﺎ ﻫﻮاي آﻟﻮده‫ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺮاي ﺳﻄﻮح ﺧﺎرجي ﺳﻄﺢ ﻏﻴﺮ صيقلي ﻣﺮﻣﺮ ﺗﻮﺻﻴﻪ ميﺷﻮد.

سنگ مرمريت هرسين

سنگي دگرگون شده است كه با تبلور مجدد سنگ آهك به وجود مي آيد، مرمريت هرسين به خاطر زيبايي، استحكام و مقاومت در برابر آتش و فرسايش، سنگي با ارزش به شمار مي رود.

سنگ مرمريت خوي

يكي از معروف ترين سنگ هاي مرمريت داخل كشور مي باشد كه معدن آن در خوي آذربايجان واقع است. مرمريت خوي با دوام بوده و بافت آن بسيار بهم فشرده مي باشد، در نتيجه از مقاومت بالايي برخوردار است.سنگ مرمريت خوي به علت كيفيت بالايش از قيمت نسبتا بالايي برخوردار است.

سنگ مرمريت كاشمر

در ابعاد مختلف فراوري مي گردد معدن آن در شهرستان كاشمر خراسان رضوي واقع مي باشد .سنگ مرمريت كاشمر جزو مرمريت هاي سفيد مي باشد و به دليل رنگ خاص و روشن خود مورد توجه سازندگان قرار داشته است.مرمريت كاشمر داراي دو طرح پر خط و كم خط است خط هاي كريستالي و شاخ گوزني موجود در سنگ مرمريت كاشمر متغير است.



ادامه مطلب ...
سنگ گرانيت-انواع

 

سنگ گرانيت يكي از سنگ هاي پركاربرد در صنعت ساختمان است زيرا اين سنگ به عنوان سنگ پله، سنگ فرش و روكابينتي كاربرد دارد. اين سنگ نوعي از سنگ آذرين كه داراي بافتي از دانه‌هاي متوسط تا درشت است و بسته به كاني‌هايِ موجود در سنگ، به رنگهاي سفيد، خاكستري، پرتغالي، سبز، مشكي، قرمز و غيره يافت مي‌شود. اين سنگ از سنگين‌ترين سنگ‌ها با چگالي ۲٫۷۵ گرم بر سانتي‌متر مكعب به‌شمار مي‌رود.

گرانيت يا سنگ خارا سمبل سختي، مقاومت و دوام است و به راحتي خش برنمي‌دارند و مقاومت آن‌ها در مقابل حرارت بالا مي‌باشد و از قابليت صيقل پذيري بالا برخوردار مي باشد  و سطح صيقلي و درخشان آن نيز بيشتر حفظ مي شود.

سنگ گرانيت و سنگ مرمر مرتبط با آن يكي از قديمي ترين سنگهاي جهان به شمار مي رود كه تا زمان مصر باستان وجود دارد. امروزه كشورهاي صادركنندگان عمده گرانيت چين، ايران، هند، ايتاليا، برزيل، نروژ، كانادا، تركيه، اسپانيا و ايالات متحده هستند.

مشخصات سنگ گرانيت

چگالي متوسط ​​گرانيت بين 2.65 و 2.75 گرم در سانتي متر مكعب است، نقطه تحمل فشار آن معمولاً بالاتر از 200 مگاپاسكال است ، و ويسكوزيته آن در نزديكي STP 3-6 · 1019 Pa / s  است. دماي ذوب گرانيت خشك در فشار محيط 1215–1260 درجه سانتيگراد است.

معادن سنگ گرانيت در ايران

ايران كشوري ثروتمند از لحاظ معادن سنگ است بگونه اي كه به بهشت معادن سنگ ساختماني شهرت دارد. گرانيت كه يك سنگ قيمتي است در خراسان رضوي، مشهد، نهبندان، تايبا، آذربايجان شرقي، خرم دره، بيرجند، همدان، مشهد، نطنز، گيلان، طوس، يزد، زنجان، نطنز و …  است و بيشترين توليدات گرانيت در استان خراسان مي باشد.

از سوي ديگر سنگ گرانيت در هر منطقه طرح و رنگ متفاوتي داراست و اين امر بزرگترين مزيت براي كشور ايران به شمار مي رود كه موجب شده است ايران از واردات سنگ هاي گرانيت بي نياز باشد.

در ديگر كشور‌هاي رقيب مانند برزيل و هند تنها يك نوع جنس سنگ و در ايتاليا معادن سنگ فراواني يافت مي‌شود. معادن زيادي  نيز در هند، ايتاليا، برزيل، كانادا، آلمان، سوئد، اسپانيا و ايالات متحده وجود دارد كه اين كشور ها به صادرات سنگ گرانيت معروف هستند.

مزاياي سنگ گرانيت

  • استحكام و مقاومت بالا گرانيت

همانطور كه از مشخصات سنگ گرانيت مشاهده كرديد، محكم ترين و سخت ترين سنگها است و همين دليل مي توان از آن در مكان هاي پر رفت و آمد مانند سنگ راه پله است؛ زيرا در اثر رفت و آمد مداوم، دچار سائيدگي نمي شود.

  • مقاومت در برابر حرارت گرانيت

بجز مقاومت در برابر فشار و ضربه، اين سنگ در برابر حرارت استحكام بالايي دارد و به همين دليل از آن براي ساخت كانتر آشپزخانه استفاده مي شود؛ تا بدون هيچ نگراني ظروف داغ بر روي آن قرار گيرد.

  • مقاومت در برابر آب گرانيت

سنگ گرانيت جذب كننده آب نيست و در برابر نفوذ آب مقاوم است و براي ساخت سينك روشويي، سينك آشپزخانه، كانتر و كفپوش استفاده مي گردد.

  • مقاومت گرانيت در برابر مواد شيميايي

از سوي ديگر در برابر مواد شيميايي دچار آسيب نمي گردد و در برابر خوردگي مقاوم است. در كل سنگ گرانيت داراي دوام و طول عمر الايي است.

  • سطح يكدست گرانيت

سنگ گرانيت بر خلاف تراورتن داراي سطحي كاملا يكدست هستند.

  • رنگ هاي گرانيت

گرانيت از نظر رنگ را به پنج دسته گرانيت شكلاتي، گرانيت مشكي، گرانيت قرمز، گرانيت سبز و گرانيت طوسي تقسيم كرد.

  • تنوع طرح و رنگ گرانيت

سنگ گرانيت با تنوع بالايي از طرح، رنگ و بافت به صورت طبيعي داراي زيبايي منحصر بفردي است. و همخواني با ساير مصالح نظير فولاد، چوب و شيشه دارد و با استفاده از آن مي توان به طرح هاي بي نظير در صنعت معماري دست يافت

  • قيمت مناسب گرانيت

اين محصول در مقايسه با ساير نمونه ها از قيمت مناسب تري برخوردار است؛ زيرا منابع آن به وفور در كشور يافت مي شوند. همچنين هزينه هاي مربوط به نگهداري از آن پايين تر مي باشد.

  • گرانيت، دوستدار محيط زيست

گرانيت ماده اي خام است كه از منابع موجود در طبيعت استخراج مي شود و دوام و طول عمر بالايي دارد، از اين رو دوستدار طبيعت مي باشد.

معايب سنگ گرانيت

سنگ گرانيت علاوه بر مزيت هايي كه نام برده شد داراي معايبي نيز هست كه بهتر است قبل از انتخاب و كاربرد آن به عنوان مصالح در ساختمان، آنها را نيز در نظر بگيريد.

  • در برخي سورت ها به علت وجود آهن در آن زنگ زدگي به وجود آيد.
  • وزن آن بالاست و استفاده از آن بار مرده بر ساختمان وارد مي كند.
  • نصب اين سنگ به دليل استفاده از ملات براي چسبندگي، زمان بر است.
  • اين سنگعايق حرارتي و صوتي نيست و منجر به هدررفت انرژي در ساختمان مي گردد.

معرفي بهترين انواع سنگ گرانيت

همانطوركه گفته شد، ايران ذاراي معادن گرانيت جايگاه بالايي است و در ساير كشورها نيز اين سنگ موجود مي باشد. همچنين اين سنگ بر اساس هر منطقه طرح و ساخت و رنگ خاصي دارد كه به آن تنوع بالايي بخشيده است. در ادامه به بيان انواعي از سنگ گرانيت خواهيم پرداخت.

967e41d6 c851 4a16 8e07 e9c834d507ac 300x225 - تا چه اندازه با سنگ گرانيت، پركاربردترين سنگ ساختماني آشنا هستيد؟

گرانيت نطنز

سنگ گرانيت نطنز در دورنگ اصلي مشكي و سفيد موجود است. سنگ گرانيت سفيد نطنز داراي زمينه اي سفيد با دانه بندي مشكي و خاكستري ريز و يكنواخت است كه اصطلاحا به آن گرانيت گل پنبه اي گويند. از ويژگيهاي گرانيت سفيد نطنز ميتوان به استحكام بسيار بالا، جذب آب پايين، يكنواختي و توليد انبوه آن اشاره كرد. و به همين سبب بسياري از پروژه هاي تجاري، اداري، صنعتي و مسكوني از اين سنگ گرانيت براي سنگ فرش و نماي بيروني و داخلي استفاده مينمايند. گرانيت سفيد نطنز به صورت سابيده، فليم شده، كوبيك و جدول سنگي فرآوري ميگردد.

سنگ گرانيت مشكي نطنز داراي رنگ مشكي بوده و استخراج آن از چندين معدن صورت مي گيرد. تفاوت سنگ اين معادن در تيرگي رنگ آن ها است به صورتي كه برخي از آن ها رنگي تيره تر به همراه خطوط سفيد و برخي ديگر زمينه نوك مدادي و يكنواخت تري دارند. از ويژگي هاي اين سنگ مي توان به جذب آب پايين، مقاومت سايشي بالا، مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و نور آفتاب اشاره كرد.



ادامه مطلب ...
سنگ نما

 

از مصالح ساختماني كه براي نماي ساختمان محبوبيت بسياري دارد، سنگ نما مي باشد اما در هنگام انتخاب سنگ نما بايد دقت كنيد. مثلا در شهرهايي كه داراي آلودگي بيشتري هستند، بايد سنگ هاي مقاومت در برابر باران اسيدي انتخاب گردد. سنگ گرانيت در محيط اسيدي قابل استفاده است و براي محيط قليايي مي توان سنگ آهكي را به كار برد.

از انواع سنگ ساختماني موجود در بازار مي توان به تراورتن، گرانيت، مرمريت، چيني، لايم استون، ترا انيكس، سند استون، انيكس نام برد.

مزاياي استفاده از سنگ نما

– توليد آسان و در دسترس بودن
– رنگ هاي طبيعي و مقاوم در برابر اشعه UV
– مقاومت در برابر آتش سوزي و ضربه
– تنوع مناسب
– دوام زياد در صورت انتخاب صحيح

 

در انتخاب سنگ نما ساختمان چه نكاتي حائز اهميت است؟

  • سنگ‌هاي به كار رفته درنماي ساختمان بايد در برابر عوامل جوي شامل گرما و سرما، باران و اشعه UV مقاومت خوبي داشته باشند.
  • جذب آب سنگ نما بايد پايين باشد و در برابر سايش مقاومت خوبي داشته باشد.
  • در شهرهاي بزرگي مانند تهران كه به علت آلودگي هوا، باران ها بصورت اسيدي هستند، مقاومتسنگ نما ساختمان در برابر اسيدها نيز جزو فاكتورهاي مهم است و بايد به آن توجه داشت.
  • با توجه به خطر جدا شدن سنگ نما از ديوار و افتادن روي سر عابرين، سنگ مورد استفاده بايد از خلل و فرج مناسبي برخوردار باشد تا ملاتي كه براي چسباندن آن به ديوار استفاده مي‌شود، به خوبي در آن نفوذ كرده و به ديوار بچسبد.
  • در انتخاب سنگ بايد دقت داشته باشيد كه ترك نداشته باشد. براي تشخيص بدون ترك بودن سنگ، با يك شيء فلزي روي آن ضربه بزنيد، اگر صداي شفاف شيشه از آن ساتع شد، به معني سالم بودن و بدون ترك بودن آن است.

اصولاً طراحان نماي خارجي ساختمان براي سنگ نما سنگ تراورتن، سند استون و گرانيت را پيشنهاد مي دهند كه هر كدام زيبايي و ويژگي هاي منحصر بفرد خود را دارند. تروارتن در مقايسه با دو سنگ ديگر ارزان تر است و مقاومت بالاتري دارد. علاوه بر آن اين سنگ به خوبي به سيمان مي چسبد، در نتيجه امكان جدا شدن آن از سطح وجود ندارد. در مجموع از ميان سنگ‌هاي نامبرده شده، در كشور ما سنگ‌ تراورتن بيشترين كاربرد را در نماسازي دارند چراكه اين نوع سنگ در عين حال كه مقاومت خوبي در برابر شرايط جوي دارد، داراي رنگ‌هاي متنوعي است و قيمت مناسبي نيز دارد.

 

اجزاء تشكيل دهنده سنگ ساختماني:

  1. سنگهاي ساختماني بر اساس موارد مختلف تقسيم بندي مي‌شوند كه عبارتند از:
  • بر اساس وزن مخصوص
    سنگهايي كه وزن مخصوص آنها بيش از 8/1 گرم بر سانتيمتر مكعب است را سنگهاي سنگين وزن و سنگهايي كه وزن مخصوص آنها كمتر از اين مقدار ‌باشد را سنگ‌هاي سبك وزن مي‌گويند.
  • بر اساس مقاومت فشاري
    سنگهايي كه مقاومت فشاري آنها بين 100 تا 1000 مگا پاسكال است را سنگهاي سنگين و سنگهايي كه مقاومت فشاري آنها از 4 تا 2000 مگا پاسكال است را سنگهاي سبك مي‌گويند.
  • بر اساس ضريب نرم‌شدگي
    اگر مقدار ضريب نرم شدگي بين 6/0 تا 1 باشد براي احداث ساختمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
    در ادامه به بررسي بعضي از انواع پر كاربرد سنگ‌هاي ساختماني مي‌پردازيم:


ادامه مطلب ...

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مدیریت اطلاعات و آدرس infomanage.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: